Den 13 februari öppnar anmälan till 48H – reklamtävlingen för och av studenter! 48H grundades 1995 av Hans Andersson (Forsman Bodenfors) och är ett ideellt projekt.

Tävlingen äger rum i Stockholm och går ut på att studenter under två dygn, genom slumpmässigt ihopsatta team, arbetar med ett case. Varje team består av en copywriter, en art director och en strateg. I samband med anmälan anges vilket ansvarsområde man vill ha. Uppgiften är att teamet vid deadline ska kunna presentera en printlösning, och om det finns tid även en digital lösning. Vilken organisation avsändaren är för det aktuella caset hålls hemligt fram tills briefsläppet.

2014 års tävling går av stapeln 20-22 mars och förberedelserna är i full gång. Vi på Medieteknik har tagit pulsen på projektgruppen med hjälp av ett antal frågor inför årets upplaga.

Varför ska man som student ställa upp i reklamtävlingen 48H?
För att få en grymt kul upplevelse, våga testa sina vingar och träffa nya roliga människor. Vi vill också se fler tävlande från Malmö i år. Så vi hoppas verkligen att vi får träffa så många som möjligt av er och att ni visar vad ni går för. 

Vilken blir den största utmaningen som studenterna kommer att stå inför?
Den största utmaningen är nog tidspressen, att man har 48 timmar på sig att skapa något som man är nöjd med. Men det är också det som är tjusningen. Man får lära sig att jobba med nya människor under knappa tidsförhållanden, vilket är en fantastisk erfarenhet att få med sig i bagaget.

Vilka resurser erbjuder ni för att eleverna ska kunna skapa en kreativ lösning på caset?
Vi samarbetar med flera företag som på olika sätt bidrar till att hjälpa studenterna. Bland annat kan lagen under tävlingen hämta bilder från Getty Images och fonter från SkyFonts. Dessutom kommer alla studenter att få tillgång till en föreläsning med Adobe som är skräddarsydd för det digitala tävlingsmomentet. Vi jobbar på att ge alla lag möjligheten att under tävlingen få sitta och jobba på en byrå, vilket vi hoppas ska bli inspirerande och spännande. 

Har ni något tips på vad som kan vara bra att tänka på under tävlingens gång?
Först och främst vill vi att alla ska tro på sig själva och våga ställa upp i 48H! Under själva tävlingen gäller det att försöka ha högt i tak och både våga tro på varandra men också kunna vara ärlig. Vi kommer att kunna ge er mer tips och info när vi kommer på besök hos er den sjätte februari, så kom förbi och träffa oss då! Dessutom bör man följa våra sociala medier där vi kontinuerligt delar med oss av info, inspiration och tips.

Kommer det vinnande bidraget att användas i fler områden än i tidningsannonserna för Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Göteborgs-posten?
Vinnarbidraget publiceras på sidan tre i de tre tidningarna. Utöver det är intresset för 48H traditionellt sett stort inom branschen och vinnarbidraget brukar bli uppmärksammat på det sättet också. 

Finns det något som är annorlunda i år jämfört med föregående år?
Vår samarbetspartner Swebus erbjuder i år alla tävlande möjligheten att köpa en enkel biljett till Stockholm från vart som helst i Sverige för bara 75 kronor. Dessutom kommer man kunna få rabatterade priser på olika hostels runt om i Stockholm i samband med tävlingen.

I år har vi utvecklat det digitala tävlingsmomentet och gett det en tydligare styrning. De tävlande lagen ska skapa en digital annons för läsplatta, som en förlängning av printbidraget. Det kommer bli sjukt spännande att se vilka lösningar studenterna kommer med!

Följ 48H

Twitter: @48h_2014
Instagram: @48timmar
Facebook: 48H – Reklamtävling

 

Vill ni se mer av MAZE Media? Följ oss:

# # # # #

4 February, 2014

Leave a Reply

Top