SUCCÉ FÖR MEDIETEKNIK PÅ DRIVHUSET24!

60 studenter från Malmö Högskola, Lunds Universitet och SLU Alnarp var förra veckan inlåsta på Niagara i 24h. Uppdraget var att i lag hitta en innovativ lösning på ett företags verkliga problem. Studenter från Medieteknik fanns med i näst intill alla lag, inte minst i vinnarlaget, andra- och tredjeplatslagen!

artikel

Det vinnande laget, med Najell som kund, hade inriktat sig på att förmedla en sövande känsla till blivande föräldrar. Deras tanke var att vuxna skulle kunna få samma känsla som ett barn som ligger i en Sleep carrier. De kallar idén ”sömnoasen”, en glaskupol som sätts upp på stan där man kan testa att ligga i en Sleep carrier för vuxna. I laget fanns bl.a. Olivia Whitehouse och Axel Wahlqvist, studenter på Medieteknik.

Tvåa blev det lag som tagit fram en ny app för resenärer över Öresundsbron som skulle kunna minska antalet samtal till Öresundsbrons kundtjänst. Deltagare från Medieteknik var Petronella Pettersson och Alma Gunnarsson.

Tredjeplatsen gick till laget som föreslog att Svenska Kyrkan ska använda Minecraft som plattform för att nå ut med det kristna budskapet till 12-åringar. Här briljerade Eva Due och Hannah Nilsson, senaste ansvariga för den studentdrivna organisationen på Medieteknik.

Utbildningen på Medieteknik har gett mig förståelse för gruppdynamik och att använda det för att motivera och hålla ihop gruppen. Vanan att jobba i case möjliggjorde också effektivt arbete genom att planera, strukturera och sen delegera. Sen vet vi mycket om filformat, paketering och arbetsmodeller som är användbara i projekt som detta, säger Eva Due som går tredje året på Produktionsledare media. 

Tävlingen avgjordes med en pitch inför juryn som bestod av entreprenörer och representanter från Skånes näringsliv. Juryn gjorde en helhetsbedömning av projektet där bl.a. kreativ höjd och genomförbart var viktiga faktorer.

Det är första gången vi är med i Drivhuset 24. Vi jobbar ju mycket med innovation och det är ett sätt att få in nya idéer, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef hos Pågen, ett av de deltagande företagen. De 10 skånska företagen och organisationerna som sökte lösningar på sina problem var: Najell, Ikea, Massive, Möllans Basement, Pågen, Öresundsbron, Svenska Kyrkan, Cancerkompisar, Hörby Kommun och Haribo.

 

Lina Ludwigson
Produktionsledare media

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *