Under förra veckan anordnade Svenskt Näringsliv en 24H workshop i Stockholm som jag hade förmånen att få delta i. Studenter, mindre byråer och personer som ansåg sig ha specifika kunskaper inom området fick ansöka om att medverka under dessa dagar. Sammanlagt antogs 23 personer. Workshopen gick ut på att sex ihopsatta team skulle utveckla nya sätt att beskriva den svenska ekonomin på men även, på ett kreativt sätt, kunna beskriva Sverige som jobbskaparland.

Veckan började med en brief på måndagen där Per Schlingmann och Lars Göran Johansson, vice vd på svenskt Näringsliv, presenterade syftet med workshopen. Team bestående av copywriters, art directors och strateger sattes samman och fick under 24 timmar, från onsdagen till torsdagen, utveckla en eller flera idéer. Idéerna presenteras sedan inför en jury som bestod av Carola Lemne, Camilla Wallander, Lisa Lindström, PM Nilson och Lars Göran Johansson.

IMAG2758_1

Under de 24 timmarna vi hade på oss fick vi även ta del av två intressanta föreläsningar. Den ena föreläsaren var retorikern Fredrik Söderqvist och den andra var författaren Viveca Sten. Att få möjligheten att lyssna på personer som vet hur man fångar sin publik var otroligt inspirerande. Föreläsningarna bidrog även till att vi i teamet kunde se våra egna idéer från nya perspektiv.

1907902_1471673556454269_2788972506788516273_o

 

IMAG2778

Den första dagen arbetade min grupp med att hitta ett eller flera koncept som vi gillade. Tillsammans hjälptes vi åt att komma på olika kreativa lösningar för att utveckla våra tankar och idéer. Inom gruppen hade vi alla olika bakgrund, vilket i sin tur var väldigt lärorikt då jag fick ta del av nya metoder att arbeta med inom idéprocessen.

10339254_1471840463104245_9095084044076839216_o

När vi under dag två hade vårt koncept klart gick arbetet ut på att finslipa detaljerna och öva in presentationen. Vi hade en klar tanke med vår idé, men eftersom 24 timmar går snabbt kunde vi inte utveckla den till fullo inom vår layout. Därför blev slutpresentationen allt viktigare för att juryn verkligen skulle förstå vår vision.

10622750_1472481759706782_8500490497789554168_n

Inför redovisningen steg nervositeten. Att jag och en gruppmedlem hade bestämt oss för att sjunga en sång, som var en del av vårt koncept, under presentationen gjorde heller inte saker lättare. Vi gick in med inställningen ”vad är det värsta som kan hända?” och att vi alla var överens om att vi ville överraska för att bli ihågkomna. Ju fler läskiga moment som jag klarar mig igenom desto fler vågar jag sedan ställa upp i, vilket är en stor drivkraft för mig.

Att få chansen att sitta med under de övriga gruppernas redovisningar var väldigt intressant. I vissa delar kunde vi se att vår grupp hade tänkt inom samma banor som de andra. Jag blev även imponerad över hur långt man kan komma under ett dygn. Workshopen i sig gick inte ut på att kora någon vinnare utan syftet var att generera idéer som Svenskt Näringsliv i sin tur kan arbeta vidare med.

IMAG2789

Jag känner att jag har fått med mig otroligt mycket från dessa dagar. Att få ta del av hur andra personer arbetar, lyssna på inspirerande människors idéer och tankar är bara några av alla dessa saker som jag kommer att minnas. Hela den här upplevelsen har även gett mig en insikt i att gapet mellan studenter och branschmänniskor inte är så stor som jag trodde. När det gäller att vara kreativ är det inte alltid den mest erfarna som drar det vassaste strået. Man måste bara våga tro på sig själv. Att jobba under press och med nya människor gjorde även att jag lärde känna mig själv på ett nytt sätt. Om du någon gång har möjligheten att medverka i något liknande sammanhang tycker jag inte att du ska tveka – ta chansen! Du kommer att växa enormt mycket som person.

Här är ett reportage som beskriver workshopen: http://www.svensktnaringsliv.se/om_oss/unga-kreatorer-spanar-ideer-om-jobben_600086.html

 

 

Vill ni se mer av MAZE Media? Följ oss:

# # # #

8 October, 2014

Leave a Reply

Top